تجارت تجارت .

تجارت

تعمير و سرويس ساعتي گيربكس

 

ست است كه گيربكس اتوماتيك عمر و دوام بسيار زيادي دارند، اما اگر قطعات داخل اين گيربكس ها به صورت منظم و دوره اي سرويس نشوند و مورد بررسي قرار نگيرند ممكن است دچار اختلال و اشكال جدي شوند.

هر اختلالي كه در قطعات داخل گيربكس رخ بدهد باعث مي شود تا در نهايت گيربكس دچار خرابي شود و هزينه هاي هنگفتي را به صاحب خود را متحمل شود. بنابراين شما بايد به عنوان صاحب يك خودرو اتوماتيك حتما نسبت به قطعات داخلي گيربكس خود اطلاعات هرچند مختصر داشته باشيد و خودتان تا حدودي بتوانيد عيب و ايرادهاي آن را تشخيص دهيد، تا در صورت وجود هر گونه ايراد به سرويسكار مجاز مراجعه كنيد.

يكي از قطعات بسيار حساس گيربكس هاي اتوماتيك ساعتي است. تعمير و سرويس ساعتي گيربكس كار هر تعمير كاري نيست و بايد توسط تعميركاران خودرو متخصص اتومبيل هاي اتومات داراي تجربه كافي انجام شود. ما در ادامه در مورد اين قطعه به صورت مفصل صحبت كرده‌ ايم.

ساعتي گيربكس اتوماتيك چيست؟

يكي از قطعات اصلي در گيربكس هاي اتوماتيك ساعتي است. قطعه ساعتي نقش بسيار مهمي در گيربكس ها دارد.

از جمله مهم ترين عملكرد هاي ساعتي روغن كاري قسمت هاي مختلف گيربكس است.

وظيفه مهم ديگر اين قطعه صدور دستور تعويض دنده است. اين قطعه دستور را از كامپيوتر گيربكس ميگيرد. داخل قطعه ساعتي يكسري سوپاپ وجود دارد كه باعث درگيري كلاچ ها، ترمز هاي داخل گيربكس و در نهايت لاك آپ توربين مي شوند.

ساعتي از طريق لاك آپ توربين سرعت خاصي را در توربين تنظيم ميكند و باعث شتاب گيري ماشين مي شود. همانطور كه گفتيم اين قطعه مهم دستور خود را از كامپيوتر مي گيرد كامپيوتر به ساعتي دستور مي‌ دهد و ساعتي شير برقي ها و سوپاپ ها را درگير مي ‌كند و در نهايت باعث مي‌ شود گيربكس بهترين عملكرد را داشته باشد.

تا به اينجا تا حدودي در مورد قطعه ساعتي و نقش آن در گيربكس هاي اتوماتيك آشنا شده ايد. اما اگر تمايل داريد اطلاعات بيشتري در مورد اين قطعه مهم و حساس به دست بياوريد بهتر است كه ما را تا انتها همراهي كنيد.

چه موقع ساعتي باعث اختلال در عملكرد گيربكس اتوماتيك مي شود؟

به مرور زمان قطعات داخلي گيربكس نيز فرسوده مي ‌شوند و نياز به سرويس و يا تعويض خواهند داشت. فرسودگي ساعتي نيز يك مسئله طبيعي بعد از گذشت مدت زمان طولاني است كه در گيربكس اتوماتيك اتفاق مي افتد. زماني كه ساعت فرسوده مي شود اصطكاك سوپاپ ها نيز كم مي ‌شود و پس از آن فشار روغن گيربكس تغيير مي كند.

به دنبال آن روغن به مقدار مناسب به كلاچ ها و توربين مي‌ رسد. هنگامي كه روغن به مقدار مناسب به كلاچ و توربين نرسد تعويض دنده نيز به سختي انجام مي‌ شود و در نهايت عملكرد گيربكس مختل مي‌ شود.

بنابراين اگر عمر ساعتي شما به اتمام رسيده باشد شما حتما بايد در اسرع زمان ممكن به يك سرويسكار مجاز مراجعه كنيد. اما چگونه ميتوان متوجه عيب ساعتي گيربكس شد؟ ما در ادامه در مورد علائم خرابي آن نيز به صورت مفصل توضيح داده ايم.

علائم خرابي ساعت گيربكس اتوماتيك

علائمي كه شما مي توانيد با توجه به آن ها متوجه خرابي ساعت گيربكس خود شويد شامل سه دسته هستند كه خود مجدد شامل زير مجموعه هاي ديگري نيز مي باشند. اين علائم به صورت مرتب در ادامه ليست شده اند.

هنگامي كه شما يك اتومبيل اتوماتيك داريد بايد حتما در تشخيص علائم دقت زيادي داشت باشيد تا هرگونه ايراد كوچك را در اسرع زمان ممكن برطرف كنيد. ايراد هاي كوچك در گيربكس هاي اتوماتيك منجر به بروز ايراد هاي بزرگ مي‌ شوند و در نهايت هزينه‌ هاي هنگفتي را روي دست شما قرار مي دهند.

۱- صداي گير كردن و كوبيده شدن به دليل مشكل در بدنه سوپاپ ها

هنگامي كه بدنه سوپاپ ها مشكل داشته باشند شما در شتاب هاي بالا به دليل فشار نامناسب روغن صداي گير كردن و كوبيده شدن مي‌ شنويد. هنگامي كه خودروي شما شتاب مي‌ گيرد اين صدا ها نيز بيشتر خواهند شد. بنابراين در صورتيكه اين صداها را شنيديد متوجه مي ‌شويد كه بدنه سوپاپ هاي ساعتي مشكل دارند و نياز به بررسي‌ هاي بيشتر دارند.

۲- مشكل در تعويض دنده ها

هنگامي كه شما قصد تعويض دنده را داشته باشيد ممكن است با اختلالات متعددي همچون

  • تعويض اشتباه دنده: اين مسئله در هنگام خرابي ساعتي بسيار رايج و معمول است. به احتمال زياد شما شاهد تعويض اشتباه دنده خود در هنگام خرابي اين قطعه باشيد. بدين‌ صورت كه شايد شما قصد پايين آوردن و كم كردن دنده ها را داشته باشد اما گيربكس شما خلاف آن عمل كند.
  • تعويض لغزشي دنده: اگر شما به هنگام تعويض دنده شاهد لغزش بوديد، مي تواند دو دليل داشته باشد. دليل اول فرسودگي صفحه ساعتي و دليل دوم بسته شدن يكي از دريچه هاي ساعتي است. كه در هر دو مورد يك سرويس كار مي‌ تواند به صورت كاملا دقيق مشكل را تشخيص بدهد. در صورتي كه صفحه فرسوده باشد احتمال زياد شما نياز به تعويض آن خواهيد داشت. اما در صورتي كه يكي از دريچه ها مسدود شده باشند صرفا با بازسازي مجدد آن مشكل برطرف ميشود.
  • عدم تعويض دنده: اين اختلال به راحتي قابل تشخيص نيست. شما بايد در رانندگي تبحر و تخصص لازم را داشته باشيد و بدانيد چه زماني دقيقا نياز به تعويض دنده خواهيد داشت. يك تست ۱۵ دقيقه اي توسط يك راننده با تجربه وجود يا عدم وجود اين اختلال را مشخص ميكند.
  • تعويض خشن دنده: گيربكس هاي اتوماتيك با رواني و سادگي تعويض دنده مشهور و معروف هستند. اما زماني كه شما براي تعويض دنده دچار مشكل شويد و احساس كنيد كه عمل تعويض دنده به سختي و خشن انجام مي‌ شود قطعا ساعتي شما نياز به بررسي‌ هاي بيشتر خواهد داشت. در صورتي كه متوجه شديد به سختي دنده ها عوض مي شوند و ماشين بعد از تعويض دنده به جلو پرتاب مي شود حتما در اسرع زمان ممكن و بدون فوت وقت خودرو خود را به تعميرگاه ببريد.
  • بروز صدا هنگام تعويض دنده: حتما شما هم با گيربكس هاي دستي كار كرده ايد و هنگام تعويض دنده صداي خاصي را مي شنويد. در صورتي كه اين صداها در گيربكس هاي اتوماتيك نيز شنيده شوند مي‌ توانند نشان‌ دهنده اختلال در عملكرد ساعتي باشند.

۳- نشت روغن گيربكس

اين مسئله نيز يكي از علائم اختلال در عملكرد ساعتي گيربكس اتوماتيك شما است. درصورتيكه گيربكس شما نشتي روغن داشته باشد ديگر روغني براي عملكرد سوپاپ ها وجود نخواهد داشت و همين مسئله باعث بروز مشكل خواهد شد.

بنابراين نشت روغن گيربكس هم يكي از دلايل خرابي ساعتي در گيربكس است و هم يكي از علائم آن به شمار مي آيد. زيرا هنگامي كه ساعتي شما مشكل داشته باشد نيز شما شاهد نشتي روغن خواهيد بود. شما مي توانيد از طريق بررسي هاي زير خودرو متوجه نشتي و يا عدم نشتي روغن شويد.

اگر كه شما آن سرويس هاي دوره اي خودرو خود را به صورت مكرر و بدون اتلاف زمان انجام بدهيد قطعا در صورت نشتي روغن متوجه آن خواهيد شد. اين نكته را نيز به خاطر داشته باشيد كه اگر به موقع روغن گيربكس را عوض نكنيد باعث بروز خسارت هاي بسيار زيادي خواهد شد.

همچنين روغن گيربكس هاي بي كيفيت نيز همين عواقب را در پي دارند و در نهايت باعث خرابي ساعتي، خرابي توربين و همچنين خرابي كل گيربكس خواهند شد. بنابراين در انتخاب روغن گيربكس اتومبيل خود نهايت دقت را به كار بگيريد.

براي تعمير ساعتي گيربكس به كجا مراجعه كنيم؟

همانطور كه در مطالب فوق نيز بيان كرده‌ ايم اختلال در گيربكس شما ممكن است به دلايل مختلفي به وجود بيايد و علائم متفاوتي نيز داشته باشد. در صورتي كه شما تجربه كافي براي عيب يابي را داشته باشيد مي‌ توانيد خودتان عيب يابي كنيد و پس از مشاهده عيب به يك سرويس كار متبحر مراجعه نماييد.

اما در غير اين صورت بهتر است كه سرويس‌ هاي دوره ‌اي اتومبيل خود را به تعويق نياندازيد و براي انجام سرويس هاي دوره اي خودرو اتوماتيك خود را به تعميرگاه ببريد.

اما اين سوال كه براي تعمير ساعت گيربكس به كجا مراجعه كنيم جاي بحث دارد. توجه كنيد كه در همه موارد اتومبيل شما صرفا با يك تعمير ساده رو به راه نمي شود و ممكن است نياز به تعويض قطعه نيز داشته باشيد.

تعويض قطعات يكي از اركان مهم در تعمير خودروهاي اتوماتيك است. زيرا قطعات بي كيفيت به سادگي و به زودي خراب مي شوند و حتي ممكن است خسارات جبران ناپذيري نيز به جاي بگذارند و باعث خرابي ديگر قطعات گيربكس نيز شوند.

بنابراين اورجينال بودن و باكيفيت بودن قطعه تعويضي اهميت بسيار زيادي دارد و در كنار آن تخصص و تجربه تعميركار نيز حرف اول را مي‌ زند. بنابراين شما بايد براي تعمير گيربكس اتوماتيك خود و يا تعمير ساعتي گيربكس حتما به يك تعميركار مجاز مراجعه كنيد كه كيفيت بالاي محصولات خود را تضمين نموده و همچنين تعميرات خود را نيز گارانتي كند، تا شما با خيال آسوده مجدد به رانندگي خود ادامه دهيد و از رانندگي خود با اتومبيل اتوماتيك خود لذت ببريد.

خدمات تعميرگاه گيربكس رضا

تعميرگاه گيربكس رضا در جهت تعمير و سرويس ساعتي گيربكس اتومات و ديكر قطعات گيربكس اتوماتيك بسيار موفق عمل كرده است. تجربه تعميركارها و مكانيك هاي اين مركز بسيار عالي و پر بار بوده و در كنار آن دانش و تخصص آنها نيز بسيار زياد است.

از طرفي محصولات و قطعات به كار رفته براي تعويض نيز از نوع اورجينال و درجه يك هستند. تعميرگاه گيربكس رضا اتومبيل شما را پس از تعمير نيز گارانتي مي كند و شما مي توانيد با خيالي آسوده نسبت به تعمير تخصصي و همچنين اورجينال بودن قطعات به كار رفته در آن از رانندگي مجدد خود نهايت لذت را ببريد.

براي اطلاعات بيشتر شما مي توانيد با مجموعه تعميرگاهي گيربكس اتوماتيك رضا به ادرس وبسايت https://gearboxreza.com  و هم چنين تهيه ليست قيمت گيربكس اتوماتيك و قطعات آن به گيربكس شاپ به ادرس https://gearboxreza.shop مراجعه كنيد و جهت مشاوره تخصصي و همكاري در خصوص خدمات و لوازم با شماره 09116344009 در ارتباط باشيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۵:۴۳ توسط:arminmoghim موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :